Huidige situatie
Sinds de oprichting in 2009 is Seiyo Secondary School is een “mixed day school”, een school voor jongens en meisjes, die dagelijks naar huis gaan en thuis wonen. De school beschikt momenteel over zeven klaslokalen, een laboratorium dat onlangs is afgebouwd met hulp van onze stichting, en een provisorische ruimte waarin de administratie kan plaats vinden en leraren kunnen werken. Er zijn enkele toiletten (pit latrines). De keuken is van golfplaten gebouwd en biedt een erg slechte werkomgeving voor de koks die de lunch voor de leerlingen klaar maken. Ze staan de hele dag in de rook.
De directeur wordt geassisteerd door een aantal leraren die door de overheid worden bekostigd. De ouders nemen de salarissen van enkele andere leraren voor hun rekening. Verder zijn er een administrateur, twee koks en een bewaker.
Het contact van de school met onze stichting werpt nu al vruchten af! Gelet op het succes van Plateau Girls' Secondary School, is er bij de ouders een veel positievere houding tegenover de school ontstaan. Had de school in 2014 nog 119 leerlingen, dat aantal is nu gegroeid naar 213! Dat betekent dat er een "double stream" komt, parallel klassen dus, en dat de overheid 16 leraren gaat bekostigen!
Terwijl tot voor kort de leerlingen onveilig water uit een ondiepe put moesten gebruiken, heeft de County Government een watertoren aangelegd die wordt gevoed uit een put van 140 meter diepte met schoon drinkwater. Inmiddels is de school bovendien met steun van de overheid aangesloten op het elektriciteitsnet. Verder heeft de overheid fondsen geschonken voor een tweede lab en voor een kantoor / bibliotheek / computerlokaal.
Dit alles betekent dat onze stichting opnieuw een belangrijke impuls heeft gegeven en dat die volledig wordt ondersteund door de overheid en de lokale gemeenschap.
De directeur wordt geassisteerd door een aantal leraren die door de overheid worden bekostigd. De ouders nemen de salarissen van enkele andere leraren voor hun rekening. Verder zijn er een administrateur, twee koks en een bewaker.
Het contact van de school met onze stichting werpt nu al vruchten af! Gelet op het succes van Plateau Girls' Secondary School, is er bij de ouders een veel positievere houding tegenover de school ontstaan. Had de school in 2014 nog 119 leerlingen, dat aantal is nu gegroeid naar 213! Dat betekent dat er een "double stream" komt, parallel klassen dus, en dat de overheid 16 leraren gaat bekostigen!
Terwijl tot voor kort de leerlingen onveilig water uit een ondiepe put moesten gebruiken, heeft de County Government een watertoren aangelegd die wordt gevoed uit een put van 140 meter diepte met schoon drinkwater. Inmiddels is de school bovendien met steun van de overheid aangesloten op het elektriciteitsnet. Verder heeft de overheid fondsen geschonken voor een tweede lab en voor een kantoor / bibliotheek / computerlokaal.
Dit alles betekent dat onze stichting opnieuw een belangrijke impuls heeft gegeven en dat die volledig wordt ondersteund door de overheid en de lokale gemeenschap.
Problemen
Hoe zag het er uit toen we in 2015 kennis maakten met de school?
De financiële situatie van de school liet (zeer) te wensen over. De school had te weinig leerlingen en kreeg daardoor te weinig leraren van de overheid. De ouders konden de schoolgelden niet of niet op tijd betalen, en daardoor kon het laboratorium niet worden afgebouwd. Onder de leraren die door de ouders worden betaald, is een groot verloop vanwege de te lage salarissen. En er zijn te weinig boeken en studiematerialen beschikbaar.
De betrokkenheid van de ouders was tamelijk gering. Ze kwamen niet opdagen bij ouderdagen. Velen hebben flinke achterstanden in het betalen van de schoolgelden voor hun kinderen.
De persoonlijke discipline van de leerlingen liet ook te wensen over. Ze kwamen regelmatig niet opdagen voor de lessen. Ook komen er veel (tiener) zwangerschappen onder de leerlingen voor.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de school bij de slechtst presterende scholen in Kenya behoorde. Hopelijk gaat ook deze school stukje bij beetje vooruit.
De financiële situatie van de school liet (zeer) te wensen over. De school had te weinig leerlingen en kreeg daardoor te weinig leraren van de overheid. De ouders konden de schoolgelden niet of niet op tijd betalen, en daardoor kon het laboratorium niet worden afgebouwd. Onder de leraren die door de ouders worden betaald, is een groot verloop vanwege de te lage salarissen. En er zijn te weinig boeken en studiematerialen beschikbaar.
De betrokkenheid van de ouders was tamelijk gering. Ze kwamen niet opdagen bij ouderdagen. Velen hebben flinke achterstanden in het betalen van de schoolgelden voor hun kinderen.
De persoonlijke discipline van de leerlingen liet ook te wensen over. Ze kwamen regelmatig niet opdagen voor de lessen. Ook komen er veel (tiener) zwangerschappen onder de leerlingen voor.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de school bij de slechtst presterende scholen in Kenya behoorde. Hopelijk gaat ook deze school stukje bij beetje vooruit.
Gender problematiek: nu blijven de jongens achter
Er is geen echt goede middelbare school voor jongens in Uasin Gishu, het district waarin de school ligt. De nadruk op het onderwijs voor meisjes heeft er toe geleid dat er nu een achterstand dreigt voor jongens.
In de omgeving van Cheptiret gaan veel jongens liever werken na de basisschool. Dan verdien je immers iets, en een middelbare school diploma biedt je nauwelijks meer kansen. Voor vele jongens uit de omgeving is het ideaal om een motorfiets te kunnen aanschaffen en dan als bestuurder van een motortaxi aan de kost te komen. Maar met het toenemen van het aantal motoren neemt de concurrentie toe en de verdienste af.
In de omgeving van Cheptiret gaan veel jongens liever werken na de basisschool. Dan verdien je immers iets, en een middelbare school diploma biedt je nauwelijks meer kansen. Voor vele jongens uit de omgeving is het ideaal om een motorfiets te kunnen aanschaffen en dan als bestuurder van een motortaxi aan de kost te komen. Maar met het toenemen van het aantal motoren neemt de concurrentie toe en de verdienste af.
Op weg naar Seiyo Boys’ Secondary School
Deze problemen hebben geleid tot gesprekken met het schoolbestuur. Zou het zinnig en mogelijk zijn om de Seiyo Secondary School om te vormen tot een jongens(kost)school? Als voorbeeld hebben we Plateau Girls School voor ogen. Dat was ooit de op een na slechtste middelbare school van Kenia. Met hulp van onze stichting zijn de faciliteiten verbeterd, en nu is het een van de beste scholen van de wijde omgeving. Vele leerlingen stromen nu door naar het hoger- en universitair onderwijs. Een goede middelbare school biedt immers wel degelijk kansen voor de toekomst.
Het schoolbestuur, de ouders, de lokale bestuurders en de County Council zijn unaniem enthousiast over de plannen.
In februari 2016 heeft de voorzitter van de Stichting "Kenya naar School" een ontmoeting met de ouders gehad om de plannen door te spreken. Als stichting bepalen we immers niet wat er gebeuren moet. Dat beslissen de ouders zelf.
Het schoolbestuur, de ouders, de lokale bestuurders en de County Council zijn unaniem enthousiast over de plannen.
In februari 2016 heeft de voorzitter van de Stichting "Kenya naar School" een ontmoeting met de ouders gehad om de plannen door te spreken. Als stichting bepalen we immers niet wat er gebeuren moet. Dat beslissen de ouders zelf.
Planning
De school moet geleidelijk de overgang maken van gemengde school naar jongensschool. Het is niet nodig om dit nu al te doen. Er zijn verbeteringen in de school mogelijk waar zowel de jongens als de meisjes van kunnen profiteren in termen van faciliteiten die de school hen biedt (met mogelijk gunstige uitwerking op hun resultaten) voordat de transitie daadwerkelijk in gang wordt gezet.
Deze transitie moet uiterlijk gaan plaats vinden wanneer de school de beschikking over slaapzalen krijgt, zodat de jongens op school kunnen verblijven.
Voordat het zover is, kunnen de volgende acties worden ondernomen:
1. Afbouw van het laboratorium dat om financiële redenen niet kan worden afgebouwd (dit is inmiddels gerealiseerd)
2. Bouw van een nieuwe keuken
3. Bouw van een eetzaal (nu eten de leerlingen buiten of in de lokalen)
4. Verbetering van de bestaande lokalen
5. Bouw van een kantoor annex lerarenruimte (Administration Block)
6. Uitbreiding van de sanitaire voorzieningen
7. Slaapzalen voor 200 jongens
Deze transitie moet uiterlijk gaan plaats vinden wanneer de school de beschikking over slaapzalen krijgt, zodat de jongens op school kunnen verblijven.
Voordat het zover is, kunnen de volgende acties worden ondernomen:
1. Afbouw van het laboratorium dat om financiële redenen niet kan worden afgebouwd (dit is inmiddels gerealiseerd)
2. Bouw van een nieuwe keuken
3. Bouw van een eetzaal (nu eten de leerlingen buiten of in de lokalen)
4. Verbetering van de bestaande lokalen
5. Bouw van een kantoor annex lerarenruimte (Administration Block)
6. Uitbreiding van de sanitaire voorzieningen
7. Slaapzalen voor 200 jongens
Voorlopige (geschatte) begroting
De geschatte kosten voor de aanpassingen van de bestaande faciliteiten en de bouw van de nieuwe zijn:
Het mobiliseren van de ouders door het Schoolbestuur zal voor de komende tijd dan ook een belangrijke taak blijven. Daarin zal ook de Stichting een rol kunnen spelen, zo is de ervaring vanuit Plateau Girls’ School.
- Keuken € 25.000,-
- Eetzaal € 20.000,-
- Verbetering bestaande lokalen € 25.000,-
- Administratie blok / leraren faciliteiten € 10.000,-
- Uitbreiding sanitaire voorzieningen € 12.000,-
- Twee slaapzalen € 30.000,-
___________________+
Totaal € 137.000,-
Het mobiliseren van de ouders door het Schoolbestuur zal voor de komende tijd dan ook een belangrijke taak blijven. Daarin zal ook de Stichting een rol kunnen spelen, zo is de ervaring vanuit Plateau Girls’ School.